
Maatregelen wateroverlast Zwanenburg
04-09-2015Jumpers
In de zomer van 2014 is, na de wateroverlast en de daaropvolgende dreiging van nog meer hevige buien, een noodvoorziening geplaatst bestaande uit pompen en buizen die het water naar de Ringvaart pompt. Voor het kruisen van wegen worden deze buizen middels ´jumpers´ over de weg geleid.
Het inzetten van dit noodsysteem kost enkele uren. Het plaatsen en monteren van de waterjumpers kost hierbij de meeste tijd. Daarom is tijdens het demonteren van het systeem besloten de waterjumpers te laten staan, zodat in geval van nood het systeem sneller kan worden opgebouwd.
Monitoren
Door de deelnemers van de projectgroep wordt het weer via diverse weersites van verschillende instituten in de gaten gehouden. Op het moment dat er regen van betekenis wordt voorspeld, wordt er in onderling overleg besloten of er wel of niet moet worden 'gemobiliseerd'. Hierbij wordt met onderstaande overwegingen rekening gehouden:
Overwegingen
- Bergend vermogen van het riool- en oppervlaktewaterstelsel.
Maatgevend is de situatie zoals die is opgetreden in de zomer van 2014, waarbij voorafgaand aan de hevige regen het riool- en oppervlaktewatersysteem al vol met water stonden als gevolg van eerdere flinke buien. Dit had als gevolg dat het bergend vermogen van het riool- en oppervlaktewaterstelsel nihil was. - Er wordt een schatting gemaakt van de intensiteit en duur van de buien boven Zwanenburg en omgeving. Moeilijkheid is hierbij dat zomerse onweersbuien sneller kunnen ontstaan dan de tijd die nodig is om te mobiliseren.
- Het opbouwen van het systeem van jumpers, pompen en buizen geeft behoorlijk overlast voor de bewoners in die straten waar deze buizen en pompen worden geplaatst. In- en uitritten van kavels worden dan geblokkeerd.
- Het lozen van vervuild water in de Ringvaart mag van het Hoogheemraadschap van Rijnland bij hoge uitzondering als er geen andere mogelijkheid meer is.
- Het opbouwen, in stand houden en weer afbreken van het hele systeem is kostbaar.
Verdere opmerkingen
- Water op straat en in tuinen is niet te voorkomen. Door de snelheid waarmee het water over de straat loopt naar het laagste punt is het nu niet te voorkomen dat er bovengronds sneller water naar het laagste punt stroomt dan via het rioolstelsel. Dit zorgt voor water op straat dat op het laagste punt verzameld. Dit water op straat zal via de kolken in de goot weg moeten lopen in het rioolsysteem.
- De grote pompen kunnen pas effectief werken als zij voldoende water te verpompen hebben. Dit is pas het geval als er al water op straat staat op de kruising Marialaan/Kastanjelaan. Tot die tijd is er te weinig water beschikbaar voor deze grote pompen.
- Het zogenaamde voorpompen kan wel bij oppervlaktewater, maar niet bij riolering.
Stand van Zaken
Baggeren
- Troelstralaan gereed
- IJtochtkade deels gereed en deels nog in uitvoering
- De Weeren, Kruiswaal/Venenweg gereed
Sierwater Proosdij
- Duiker onder Domineeslaan naar IJtochtkade hersteld na verzakking
Domineeslaan
- Start werkzaamheden parallelweg medio september
- Start werkzaamheden rioolboringen, eind oktober begin november
Semitijdelijke voorziening
- Engineering loopt, uitvoering afhankelijk van voortgang werk Domineeslaan
Lindenlaan
Start werkzaamheden riool 1e helft 2016
Tocht Troelstralaan
- Verbreding start eind oktober begin november
- Verwijderen stuw in november
Woningen de Kuil
- Inventarisatie individuele woningen gereed
- Boekjes gereed, worden nu intern beoordeeld en binnenkort uitgedeeld
Bedrijventerrein de Weeren
- Inventarisatie afgerond
- Berekening afgerond
- Rapportage 11 september gereed