
Boezembrug werpt nieuw licht op Halfweg
29-04-2020
De brug is breder, ontsluit het enorme open water en creëert zo nieuwe openbare ruimte. De scherpere bocht dwingt automobilisten vaart te minderen en met een lagere snelheid Halfweg in en uit te rijden. De nieuwe brug is zo’n 110 meter lang, 27 meter breed, heeft twee rijstroken in iedere richting en een acht meter breed fiets- en voetpad. Ook komt er een groot houten zitelement dat uitkijkt op het water. Voetgangers en fietsers krijgen ruim baan én kunnen genieten van het nieuwe uitzicht op het water en de omgeving.
900 ton asfalt
Om het brugdek op te vullen, heeft aannemerscombinatie ééN200 in twee dagen 900 ton asfalt aangebracht. Op het hele traject van het project De Nieuwe N200, vanaf station Halfweg tot de oprit naar de A10 in Amsterdam, wordt als deklaag stil asfalt (SMA-G+) gebruikt.
Nieuwe Boezembrug begin juni 2020 in gebruik
Nu het asfalteren klaar is, werkt ééN200 de komende zes weken verder aan het aanbrengen van de leuningen, het zitelement en de verdere afwerking van de brug. Van 4 mei tot 14 juni 2020 wordt ook het laatste stuk vanaf de Boezembrug tot aan station Halfweg aangepakt en opnieuw ingericht. In het weekend van 5 tot 7 juni wordt de deklaag met stil asfalt op de brug aangebracht waarna de nieuwe Boezembrug voor autoverkeer vast open gaat. Daarna wordt de brug verder afgebouwd. De oude Boezembrug aan de noordzijde wordt deze zomer gesloopt.